Nå er vi godt inne i høysesongen for oppgradering av hus, hytter og uterom – og hvilken start vi har hatt i år med høysommertemperaturer siden tidlig i mai. Sol og varme sørger for at det spirer og gror, og gir oss masse energi til å sette igang større og mindre prosjekter både ute og inne.
Her i Norge tilbringer vi mye tid i hjemmene og hyttene våre, og det er derfor ekstra viktig at interiøret er godt planlagt – både praktisk og visuelt. Alle som skal i gang med et nytt prosjekt er derfor veldig opptatt av hva som er trendene akkurat denne sesongen, og følger med på blogger, magasiner og TV programmer for inspirasjon.
Stol på din egen smak
Personlig er jeg opptatt av at man ikke må stirre seg helt blind på alt som presenteres da et interiør skal vare i mange år. Det er viktig å kjenne godt etter hva man liker selv, hva man føler seg hjemme i, og faktisk stole på de preferansene man har. En kunde sa til meg nylig: «Jeg vil ikke ha et hjem som ser ut som Jotun-fargekartet 2018.» Med det mente hun nettopp at hun ønsket seg muligheter som går på siden av det typisk ”trendmessige”, eller kanskje nettopp en trend som gir mer plass for personlig smak og ikke minst initiativ.
På Oslo Designfair i år ble de nyeste tendensene presentert som opplevelsessoner som hadde fått navnene; Androgyn, Fortolkninger, Floralsk og Klorofyll. Her ble det satt fokus på alt fra rolige monokrome løsninger, til håndverk og botanikk. Altså stor bredde og valgmuligheter – og veldig spennende.
En variert fargepalett
I mange år nå har interiørene vært preget av et litt begrenset fargevalg som hvitt, beige, grått og sort. Mange er derfor veldig lei av ton-i-ton-løsninger, og hungrer etter farger og mer energi i interiørene. En variert palett gir langt større bredde rent trendmessig, og dette liker jeg veldig godt. Det samme gjelder variasjon i formspråk og materialbruk, og fokuset på kvalitet og godt håndverk er endelig tilbake for fullt. Kvalitet og håndverk bygger på bærekraft og innovasjon, og gode atmosfærer skapes nettopp med elementer som formidler følelser og emosjonell verdi.
Jeg har alltid hatt problemer med å forstå perioder med veldig tidstypiske formspråk. Da er det rett og slett vanskelig å gjøre personlige valg ,fordi disse tendensene i stor grad preger utvalget hos forhandlerne. Derfor hilser jeg et større mangfold velkommen, og håper dette også vil prege produsentene, slik at de tør utvikle individuelle produkter og fokusere på sin ”egen stemme”. Det betyr ikke bare at vi som jobber profesjonell kan velge innenfor et større spekter, men at alle som interesserer seg for interiør og innredning vil ha flere valgmuligheter.
Vi velger som naboen
Her til lands er vi jo vant til å gå litt i flokk og velge de samme løsningene som venner og naboer når det gjelder interiørvalg. Det skal derfor bli interessant å observere hvordan vi med mer variert inspirasjon og flere valgmuligheter tør være individualister og ta mer individuelle valg.
Uansett trend – når du skal planlegge et hjem, fokuser på det du liker og på hva du liker å gjøre – hvordan du faktisk lever og bruker boligen din. Se hvor det er sol og lys og hvor det eventuelt er mindre attraktivt å være. Se også på hvordan inne- og uterom kommuniserer med hverandre. Dette er alltid et godt utgangspunkt for å planlegge en god og funksjonell bolig. De store og dyre elementene kan godt være nøytrale, mens elementer som er enkle å endre kan være de som bringer inn atmosfæren du vil oppnå – det være seg malte flater eller dekorative elementer.
Av Linda Steen, interiørarkitekt, daglig leder og gründer av Scenario, programleder på Superoppusserne på TV3